استخاره از ادله شرعی ما نیست . به این معنا که ، عمل به استخاره الزامی نیست . خیلی از استخاره ها باطل و اشتباه است . به فرص که استخاره شما درست بوده ، اولی ز ادله شرعی نیست . یعنی اگر شما به استخاره عمل نکنید ، خلاف شر ع نکرده اید . حالا که خلاف شرع نکرده اید ، چرا نگران هستید ؟ دعا کنید و صدقه بدهید . هیچ مشکلی برایتان پیش نمی آید . توکل به خدا ، آدم را قوی میکند . ما از حضرت علی روایت داریم : یک ویژگی هست که اگر مردم داشته باشند ، بسیار قوی میشوند . سوال شد چه ویژگی ؟ گفتند : توکل به خدای بزرگ و عظیم . اگر شما به این فکر کنید که نکته نتیجه ااستخاره پیش بیاید ، اینکه شما فکر میکنید ، روی رفتار شما اثر میگذارد و این رفتار شما ، زندگی شما را خراب میکند . این خیلی مهم است . چرا ؟ چون رفتار ما ، بازتاب فکر و اندیشه ما است . ما وفتی فکر میکنیم همان جور عمل میکنیم . با این مقابله کنید و توجه داشته باشید که زندگی خودتان را خراب نکنید و از تلقین غافل نشوید . شما به خودتان تلقین می کنید . امروزه تلقین ، یک دانش است . کلینیک هایی در فرانسه هست ، که با توجه به دانش تلقین ، مشکلات مردم را حل میکنند . شما عمل غیر اخلاقی انجام نداده اید . با امید و عشق محکم به زندگیتان بچسبید . ما هم دعا میکنیم تا شما خوشبخت بشوید .
استخاره در ازدواج چه جایگاهی دارد و زمان آن چه وقت است و آیا استخاره واجب است ؟ استخاره طلب خیر ، ازخدای تبارک و تعالی است . این برای زمانی است که انسان در مسئله ای مردد است و تردید دارد . اول استشاره است و بعد استخاره است . من مراجعان تلفنی و حضوری زیادی دارم که میخواهند ، تردید را با استخاره حل کنند . مثلا خواستگار زنگ زده که میخواهند خدمت برسند . میگویند : ما باید استخاره کنیم . مادر عزیز ، شما هیچ چیزی در مورد آنها نمی دانید. استخاره برای زمان تردید است . شما اول در باره کفویت سوال کنید . بعد بگذارید بیایند و تحقیق کنید و فکر کنید و اگر به سر دو راهی رسیدید ، استخاره کنید . خوب شما با این استخاره اولیه ، باعث میشوید دختر خانم شما ، کلی فرصت ها را از دست بدهد . حالا استخاره میکنند . خوب می آید و خیالشان راحت می شوند و چشم بسته قبول میکنند . در اینجا هم قصور می کنند . استخاره لازم نیست . اگرهم خواستید ، وقتی برای سر دو راهی ماندید ، استخاره کنید . حالا استخاره میکنند بد می آید . میگویند خوب پس بد است و این برای آرامش خود آدم است . استخاره باید در جایگاه خودش باشد و گرنه استخاره باطل است . استخاره می کنند که دلشان آرام بگیرند و خوب بیاید و یکدفعه بد می آید . من کلی مورد دارم که می گویند : مورد خوب بوده و به توافق رسیده ایم . حالا استخاره کرده ایم و بد آمده . چه کارکنیم ؟ و نمیتوانند از خیر آقا پسر هم بگذرند . خوب نباید استخاره میکردید . و اینجا استخاره جایگاهی نداشته است . البته عمل به استخاره واجب نیست . چون استخاره از ادله شرعی نیست ولی بهتر است عمل کنیم و اگر خواستیم به استخاره عمل نکنیم ، صدقه بدهیم و استغفار کنیم . به خدا توکل کنیم تا اگر ضرری باشد از بین برود و با اشک و آه و ناله و راز و نیاز ارتباط برقرار کنید و چهله بگیرید و بعد به استخاره عمل نکنید .
آیا برای ازدواج ، قبل از هرکاری می توان استخاره کرد ؟خیر
این کار درست نیست . شما هنوز درباره طرف نه فکر کرده اید و نه مطالعه و
نه تحقیق کرده اید ، چطور می خواهید استخار کنید. این استخار بی مورد و بی
جایی است. استخاره برای جایی است که انسان همه راه ها را رفته و بعد از
تحقیق و گفتگو با طرف و بعداز چند جلسه به سردرگمی رسیده و بر سر دوراهی
است . یعنی پنجاه ، پنجاه است.استخاره یعنی از خدا طلب خیر کنید .ائمه روی
این مسئله تاکید داشتند . تفعل به قرآن بد است ولی استخاره خوب است یعنی
شما دعا کنید و خدا خودش راه را به شما نشان می دهد . و اگر به جایی
نرسیدید با قرآن استخاره کنید . اگر شما بدون دیدن خواستگار ، اول استخاره
کنیدو بد بیاید ، خواستگار را رد می کنید و حالا اگر خوب بیاید می گویید :
الحمدلله و بدون تحقیق آن را قبول می کنید و می گویید : این ازدواج خوب
است . بعد مشکلاتی پیش می آید و بعد سوال می کنند که ما استخاره کردیم خوب
آمد استخاره به جا نبوده است حالا جایی خانم و آقا گفتگو کرده اند و به
جایی رسیده اند و می گویند استخاره کنیم . استخاره می کنند و بد می
آید و دختر و پسر بهم دل داده اند و نمی توانند از هم جدا بشوند و بعد دست
به دامن ما می شوند که حالا چه کار کنیم؟ خوب چرا استخاره کردید ؟ استخاره
برای سردرگمی است . استخاره از ادله شرعی نیست و عمل به آن الزامی نیست
یعنی واجب نیست به آن عمل کنیم . یعنی اگر به استخاره عمل نکردیم ، گناهی
مرتکب نشده ایم . حالا اگر بد آمد و نخواستید به آن عمل کنید ، شما صدقه
بدهید و دعا کنید و بعضی علما هم چهل روز دعا را پیشنهاد می کنند . من برای
ازدواج خودم و فرزندانم این کار را نکردم چون خدا به ما عقل داده و اگر در
بن بست بودیم استخاره می کنیم . من در آینده هم این کار را نخواهم
کرد .
پسر بیست و سه ساله ای هستم که
تمام مراحلی را که شما گفتید انجام دادیم و بعداز بله برون گفتند : که ما
استخاره کردیم و بد آمده است . آیا این کار درست است ؟
این کار
که عقلایی نیت مگر اینکه استخاره را بهانه کرده اند . مثلا در بله برون
حرفی و یا مشکلی پیش آمده است . شاید بعد از همه اینها گفته اند یک استخاره
هم بکنیم و بد آمده و الان دلسرد شده اند . من عرض می کنم این کار را
نکنید . شما این همه وقت صرف کرده اید . این همه رفت و آمد و اینکه این
جوانها بهم دل داده اند و آزمایش رفته اند . این استخاره ها باطل است .
جایگاه استخاره درامر ازدواج کجاست ؟
برای
اینکه ما اجازه بدهیم خواستگار بیاید و یا به خواستگاری کسی برویم ، نیازی
به استخاره نیست . برای رفتن به خواستگاری یک تحقیق مختصری می کنند و بعد
فرایند خواستگاری شروع میشود و طرفین همدیگر را می بینند ، گفتگو می کنند ،
تفکر میکنند ، بعد تحقیق می کنند ، مشاوره می کنند ، کنترل های نامحسوس هم
می کنند ، اگر لازم بود مطالعه می کنند و همه ی مراحل را طی می کنند و اگر
سر دو راهی رسیدند میتوانند استخاره کنند ولی اگر یک طرف بالاتر بود ،
احتیاجی به استخاره نیست . استخاره های ابتدایی این مشکلات را بوجود می
آورد که اگر استخاره منفی باشد و اجازه ندهید که خواستگار بیاید و دومی هم
همینطور بشود و ممکن است فرصت ها را از دست بدهید و حالا اگر همان اول
استخاره کردند و مثبت بود ، ازدواج بدون فکر می کنند و تحقیق نمی کند بعد
که به مشکلات می رسند ، از خدا طلبکار می شوند . استخاره اولیاء ما این
نبوده ، استخاره ی دعایی بوده است . در وسایل شیعه دعایی است که امام باقر
(ع) می فرمایند که هر وقت من دچار سردرگمی میشوم ، این دعا را صد بار می
خوانم و خدا من را از سردرگمی در می آورد . دعای سی و سه حضرت امام سجاد
(ع) مربوط به همین تحیر است که همان استخاره ی دعایی است یعنی از خدا طلب
خیر کردن . ما منعی برای استخاره با قرآن نداریم ولی اصل همان طلب خیر از
قرآن کردن است .
درباره ی تاکید استخاره ائمه توضیح بدهید . بحث
استخاره در بین مردم بحث مهمی است بویژه در قضیه ازدواج که مشکلات زیادی
را بوجود آورده است . مخصوصا استخاره های نادرست و غیر صحیح . من جلسات قبل
در مورد استخاره صحبت هایی کرده بودم و عده ای با این نظرات مخالف بوده
اند . من قبل از سوال مقدمه ای عرض بکنم و بعد به سوال برسم . در قضیه
استخاره دو قول افراطی و تفریطی وجود دارد البته در بین علمای اهل فن و
خواص . یک نظریه ، نظریه ی افراطی است که می گویند : عقل هیچ جایگاهی ندارد
و با عقل سر جنگ دارند و برای جزئی ترین کارهایشان استخاره می کنند . می
گویند که عقل انسان محدود است و نمی تواند خیر را به ما نشان بدهد . در ضمن
مشاوره هم نمی کنند . می گویند که ما با چه کسی می خواهیم مشاوره کنیم؟ او
هم انسان است و عقل او هم محدود است و در مسائل زندگی و حتی جزئی ترین
مسائل ، خیلی اهل تعقل ، تفکر و مشاوره نیستند و استخاره می کنند . این یک
نظر خیلی خیلی افراطی است . ما به این عزیزان عرض می کنیم خود قرآنی که
شما با آن استخاره می کنید و تعقل نمی کنید ، ببینید چقدر درباره ی تعقل
حرف دارد . دستور داده که تعقل و تفکر کنید . خدا دو تا پپامبر فرستاده ،
یکی پیامبر برون که پیامبران هستند و یکی هم پیامبر درون که عقل ما است .
لذا ما باید از این عقل هم استفاده بکنیم . نباید درعقل را بطور کامل تخته
کرد . این ها از مشاوره استفاده نمی کنند و از قرآن مشاوره می گیرند یا
همان استخاره می کنند ، خود قرآن می فرماید : با آنها مشاوره کن و وقتی
تصمیم جدی گرفتی به خدا توکل کن و عمل کن . این نظر افراطی است . از آن طرف
هم یک نظر تفریطی داریم که نقطه ی مقابل آن نظر قبلی است . آنها می گویند
که نباید مطلقا استخاره کنیم . استخاره هرگز جایگاهی ندارد و خدا به ما عقل
داده و استخاره یک توهم است که انسانها دارند و به این سمت کشیده شده اند .
پس ما از عقل مان استفاده می کنیم و نیازی به استخاره نداریم . این دو نظر
افراطی و تفریطی است . چیزی که من در برنامه عرض کردم یک نظر متعادلی است .
گفتیم که ما از عقل مان استفاده می کنیم ، تعقل می کنیم ، مشاوره می کنیم ،
از اهل فن استفاده می کنیم و جلو می رویم و مسیر را طی می کنیم و نهایتا
اگر رسیدیم به اینکه عقل ما دیگر کارایی ندارد ، مشاوران هم درماندند و ما
سر دو راهی رسیده ایم ، اینجا از خداوند طلب خیر می کنیم یعنی همان استخاره
می کنیم . اگر به آرای اندیشمندان دین از جمله آقای علامه طباطبایی و امام
خمینی مراجعه بکنید و کتا بهای آنان را ببینید ، می بینید که این ها هم به
سوی نظر متعادل رفته اند و با آن دو نظریه افراطی و تفریطی مقابله کرده
اند . حالا چرا مردم ما جزء گروه اول هستند ؟ علتش تاکید اولیاء الهی بر
استخاره است . امامان معصوم ما خیلی به استخاره تاکید کرده اند . امام صادق
(ع) از قول خدای متعال می فرماید : من از شقاوت بنده ام تعجب میکنم که
کارهایش را انجام می دهد ولی استخاره نمی کند . حضرت امیر می فرماید : وقتی
که ما بدستور پیامبر عازم یمن بودیم ، یکی از سفارش های پیامبر این بود که
ای علی ، در این سفر دائم استخاره می کنی و استخاره را ترک نمی کنی و
فرمودند که کسی که استخاره می کند هرگز سرگردان نمی شود و هر کس که
مشاوره کند ، پشیمان نمی شود . پس اینکه مردم ما در بیشتر کارها استخاره می
کنند بخاطر تاکید اولیاء الهی است . حالا به سوال شما می رسیم . بله
اولیاء الهی تاکید کرده اند ولی کدام استخاره ؟ تلقی خیلی از عزیزان این
است که منظور ائمه از استخاره همان استخاره با قرآن ، تسبیح و کاغذ ( ذات
الرقاء ) که خیلی هم رایج بوده است ، می باشد ولی این طور نیست . منظور از
استخاره همان طلب خیر کردن است . معنی استخاره از باب استفعال یعنی طلب خیر
کردن و این منظور اولیاء الهی بوده است . آنها می گفتند که شما در همه ی
امور از خدا طلب خیر کنید نه فقط در اموری که حیران هستید . حالا زمانی که
انسان سردرگم و حیران است ، یک دستوراتی هم داده اند که وضو می گیرید ، دو
رکعت نماز می خوانید ، می نشینید و این دعا را می خوانید . یکی از دعاها از
امام باقر (ع) است . در کتاب وسایل الشیعه جلد هشت صفحه ی 75 که طولانی
است و دعای امام سجاد (ع) در صحیفه ی سجادیه دعای 33 است که آن طولانی تر
است و هر دوی این دعاها از خدا می خواهند که ما را از شک و سرگردانی در
بیاورد تا بتوانیم تصمیمی بگیریم . حالا بعید هم نیست که ممکن است چون این
استخاره با تسبیح و قرآن آسانتر و راحت تر از این طلب خیر کردن است بیشتر
متداول شده است . مثلا امام صادق (ع) فرمودند که می خواهی استخاره کنی و
سردر گمی خودت را از بین ببری ، دو رکعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر بکن .
هیچ مسلمانی نیست که از خدا طلب خیر بکند و خدا خیر را به او نشان ندهد .
در این استخاره باید صد بار یک دعای طولانی را بخوانی . امام می
فرماید : خدایا من تو را بخاطر اینکه به پنهان و آشکارم آگاه هستی می خوانم
. خدایا اگر اینکاری را که می خواهم انجام بدهم خیر من است آنرا به من
بنمایان یا آنرا بر من آسان کن و اگر در این کار شر دین و دنیا و آخرت است
آنرا تبدیل به خیر کن . خدایا تو می دانی و من نمی دانم تو می توانی ، من
نمی توانم ، تو می خواهی و من نمی خواهم . این ترجمه ی فرازهایی از دعا است
. امام سجاد (ع) می فرماید : خدایا من به علم تو استخاره می کنم آن چیزی
که خیر است به من نشان بده و اگر شر است برای من قرار نده . خدایا به من
شناخت بده که راه را بشناسم و راه را پیدا کم و ...حالا ممکن است بعضی
ها بگویند که این سخت است . بنظر من اگر امر مهمی مثل ازدواج است ، جا دارد
که ما صبر به خرج بدهیم و این کارها را بکنیم . اما از ویژگی های دین
اسلام این است که برای همه ی سلیقه ها پیشنهاد دارد . برای همین قضیه رسول
بزرگوار اسلام فرمودند که اگر می خواهی حیرت خود را از بین ببری ، وضو بگیر
و دو رکعت نماز بخوان و صد و یک بار بگو : اَستخیرُالله برحمة . آن دعای
طولانی دیگر لازم نیست حضرت امیر این را کوتاه تر کرده اند و گفته اند که
صد و یک بار بگوید : استخیرُ الله . رسول اکرم به اَنَس فرمودند : هفت بار
طلب خیر کن . امام صادق (ع) فرمودند که اگر مشکلت بزرگ است صد بار طلب خیر
کن و اگر مشکل کوچک است ، سه بار طلب خیر کن. اسلام برای سلیقه های مختلف
راه کار دارد . این استخاره دعایی را انجام میدهیم ، خدا نشان ها و
قراینی می آورد ، راه را نشان می دهد ، گاهی به دل انسان می اندازد که
این راه درست است . فرمودند که اگر مشاوره کرده اید و به جایی نرسیدید ،
این جوری استخاره کنید و دوباره سراغ مشاوران بروید ، چه بسا خدا خیر شما
را در زبان مشاوران جاری کند . امام رضا (ع) فرمودند که پدرم با غلام شان
مشورت می کردند . از ایشان پرسیدند که شما با غلام خودتان مشورت می
کنید ؟ ایشان فرمودند که چه بسا خیر من بر زبان این غلام جاری بشود . ما
استخاره دعایی میکنیم و اگر جواب داد و راه روشن شد که چه بهتر ، و اگر
جواب نگرفتیم سراغ آن استخاره ها می رویم . استخاره با قرآن و تسبیح
وجود دارد و منعی برای آنها نیست . علما و در لسان روایی خیلی تاکید کرده
اند که افراد خودشان استخاره کنند و به کس دیگر ندهند . علت گرایش مردم به
استخاره برداشت اشتباه از روایت معصومین بوده است ولی منعی برای استخاره با
قرآن نیست . کتابی در باب استخاره معرفی کنید ؟
کتاب کند و کاوی درباره ی استخاره و تفعل نوشته ی آقای ابوالفضل طریقه دار .
آقایی به خواستگاری ام آمده که شرایط مطلوبی دارد . من استخاره کرده ام و بد آمده است . آیا لازم است که به استخاره ام عمل کنم ؟ اگر
جای استخاره نبوده که استخاره باطل است . مثلا ایشان هیچ مسیری را نرفته
اند ، تحقیق نکرده اند ، تفکر نکرده اند ، مشاوره نکرده اند ، سر دو راهی
نبوده اند ، این درست نبوده است . حالا شاید مسیر را طی کرده اند و رفته
اند و در آخرین مراحل استخاره کرده و بد آمده است و الان پشیمان شده اند .
برداشت من از سوال این است که ایشان الان پشیمان شده اند زیرا می گویند که
شرایط مطلوب دارد . حالا ممکن است سر دو راهی مانده اند و استخاره کرده
اند و بد آمده است و بعد قراینی بدست آورده اند که شرایط ایشان مطلوب است و
اطلاعات آنها کم بوده است. یا اینکه الان استخاره کرده اند و بد آمده است و
پشیمان شده اند و می خواهند عمل نکنند ، اشکالی ندارد زیرا استخاره از
ادله ی شرعی نیست و الزام دینی و شرعی ندارد . یعنی عمل به استخاره واجب
نیست . فتاوای اکثر قریب به اتفاق مراجع تقلید ما این است که عمل به
استخاره واجب نیست . ولی یک فتوایی دیده بودم که واجب یا احتیاط واجب کرده
بودند . بنابر این شما دغدغه از این جهت نداشته باشید . صدقه بدهید و به
خدا توکل کنید . دعا کنید . و می توانید به نتیجه استخاره عمل نکنید .
توصیه ای از جهت دلگرمی ایشان میکنیم و آن این است که مدتی صبر کنید و به
آن عمل نکنید . گاهی استخاره کردن بهانه است . مسیری را طی کرده اند و
رسیده اند که این وصلت به صلاح نیست و رویشان نمیشود که بگویند و می گویند
استخاره کرده ایم و بد آمده است و این خیلی بد است زیرا گردن خدا می
اندازند . و ممکن است دل آنها نسبت به خدا چرکین بشود . یک وقت در فرایند
خواستگاری رسیده اند که این وصلت به صلاح نیست ولی خواستگاری را کِش می
دهند . این اشتباه است چون هنگامی که بله برون میشود یعنی هیچ مشکلی با هم
ندارند و هیچ تردیدی نیست . حالا یک وقت ممکن است بعد از بله برون به این
برسند که به صلاح نیست . باید به خانواده طرف مقابل بگویند . و گردن
استخاره نیندازند . وقتی اوضاع بر وفق مراد است استخاره جایی ندارد . بعضی
وقتها بعد از بله برون می گویند که یک جوابی هم از خدا بگیرند واستخاره می
کنند و بد می آید ، اینجا جای استخاره نبوده زیرا شمااستخاره کردید که از
خدا جواب مثبت بگیرید . این کار را نکنید . خود من برای ازدواج خودم
استخاره نکردم زیرا نیازی نبوده است . وقتی انسان شبهه و تردید ندارد ،
استخاره جای ندارد . برای دخترم هم که پنج سال پیش ازدواج کرده اند ،
استخاره نکرده ام . خواستگاری
دارم که نمی توانم آنرا بعنوان همسر آینده ام قبول کنم ولی استخاره کرده
ام و آمده که اگر اینکار را نکنم از ستمکاران خواهم بود . الان من چکار
کنم ؟ شما که نمی توانید ایشان را بعنوان همسر آینده انتخاب
کنید معنی اش این است که شما شک و تردیدی ندارید ، پس چرا استخاره کرده اید
؟ پس این استخاره ی بیجایی بوده است. یعنی استخاره باطل است زیرا استخاره
برای سر دو راهی است . حالا اصلا استخاره ی شما هم درست بوده است یعنی
واقعا تردید داشتید و استخاره کردید و خوب آمده ولی می بینید که نمیتوانید
ایشان را قبول کنید . خوب عمل به استخاره واجب نیست . حالا استخاره بجا
بوده ، اگر عمل نکنید شما جزء ستمکاران نخواهید بود . ازدواج حق شماست و
خدا این حق را از شما نمی گیرد . الان چقدر داریم که می گویند که من
می دانستم که این خانم به درد من نمی خورد ولی استخاره کردم و خوب آمد و
ازدواج کردم و چقدر مشکل دارم و گاهی بخاطر رودربایستی و ترحم اینکار را می
کنند . بعضی ها میگویند که نکند نفرین بکند . اولا طرف نفرین نمیکنند واگر
هم نفرین کند ، مگر همه ی نفرین ها اثر می کند . اثر را خدا باید بدهد .
خدا خودش جلوی نفرین را می گیرد زیرا خودش حق ازدواج به شما داده است .
گاهی استخاره کرده اند و بد آمده است و حالا هم زندگی خوبی ندارند . آیا
این زندگی بد ، بخاطر این بوده که به استخاره عمل نکرده اند ؟
این
دو حالت دارد . باید ببینیم که استخاره به جا بوده یا نبوده است . اگر
استخاره بجا نبوده ، که هیچی ، استخاره باطل شما چه ربطی به مشکل شما دارد ؟
حالا فرض این است که استخاره درست بوده است و شما استخاره کردید و بد آمده
است و شما وارد زندگی شده اید . و الان با مشکلاتی روبرو هستید ، باز هم
این ربطی به استخاره ی شما ندارد . مرحوم علامه ی طباطبایی در کتاب تفسیر
المیزان می گوید که استخاره فقط می گوید که خیر تو در انجام این عمل است
یا ترک عمل است ، استخاره در همین حد است و در واقع استخاره می خواهد تردید
را از بین ببرد . این استخاره اثر در آینده نمی گذارد ، نمی آید زندگی
شما را عوض کند . مثل اینکه شما فکر می کنید ، تفکر می کنید ، مشاوره هم
می کنید ، تردید تان هم از بین می رود و ازدواج می کنید ، حالا شما نمی
توانید بگویید که چون من مشاوره کرده ام باید همه ی زندگی من بر وفق مراد
باشد . شاید خود شما مشکلاتی در زندگی تان ایجاد کرده اید . مثلا بی تدبیری
کرده اید یا به این چیزهایی که در برنامه ی گلبرگ گفته ایم عمل نکرده اید
. حالا خیلی ها استخاره کرده اند ، بد آمده ، وارد زندگی شده اند و مشکل
هم ندارند زیرا با تدبیر زندگی کرده اند . حالا ممکن است که طرف بی تدبیری
هم نکرده و استخاره خوب آمده و الان زندگی خوبی ندارد ، با خودش می گوید ما
استخاره کردیم و خوب آمد و گفت که خیر تو در این زندگی است ولی ما الان
خیری نمی بینیم . شاید خیر شما در همین مشکلاتی است که الان دارید . خیر که
همه اش خوبی و بروفق مراد بودن نیست . خیر از دید ما این است . خیر شما در
این مشکلات است زیرا شاید اگر این مشکلات نبود از یاد خدا غافل می شدید و
از مسیر تکاملی خودتان عقب می افتادید . شاید شما این خیر را برای آخرت شما
ذخیره کرده است . حالا شاید امتحان الهی باشد . این سوال را خیلی ها
می پرسند که می گویند ما تحقیق کردیم ، استخاره کردیم ، مشاوره هم کردیم
ولی الان زندگی خوبی نداریم . بله شاید این امتحان الهی باشد . قرآن می
فرماید : آیا گمان می کنید به صرف اینکه گفتید ایمان آورده اید ، دیگر مورد
آزمون الهی قرارنمی گیرد ؟ این هم آزمون الهی است . شما فرافکنی نکنید .
الان شما در زندگی مشکل دارید ، خودتان بی تدبیری می کنید و گردن استخاره
می اندازید . فرافکنی یعنی اینکه شما خودتان مشکل درست میکنید و گردن چیز
یا کس دیگری می اندازید . در دام فرافکنی نیفتید . استخاره برای رفع تردید و
ایجاد امید است . اگر جواب استخاره بد باشد ، از تردید نجات پیدا میکنید و
اگر خوب باشد شما را امیدوار می کند و از جواب خوب تلقین هم میتوانید
استفاده کنید که خدا را شکر ، خدا هم با کار ما موافق است . بیشتر استخاره
برای این است که صاحب استخاره بداند که خیرش در عمل یا ترک عمل است و
تردید از بین برود .
منبع: http://hosseindehnavi.blogfa.com/page/sokhanrani32