ازدواج
دفتر ازدواج شمال تهران(286).ارائه دهنده کلیه خدمات مربوط به ازدواج و وکالت در حوزه خانواده
سن ازدواج ائمه(ع)؟

ائمه در چه سنی ازدواج کردند؟

 

ائمه در چه سنی ازدواج کردند؟

درباره اهمیت ازدواج در اسلام تا دلتان بخواهد آیه و روایت وجود دارد. خدا در آیه 21 سوره روم ازدواج را یکی از نشانه های خودش می داند و می فرماید:« یکی از نشانه های خدا این است که از خود شما برایتان همسرانی آفریده تا با آنها آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد که در این، برای گروهی که می اندیشند عبرت هاست». اما متأسفانه اکنون بعضی از جوانان به بهانه های مختلف، این سنت نبوی را به تأخیر می اندازند و با امروز و فردا کردن مجرد می مانند. در حالی که سیره ائمه معصومین (ع) نشان می دهد که بزرگان دینی ما خیلی زودتر از سنی که حالا جوانان ازدواج می کنند متأهل می شدند. اگر می خواهید درباره سن و چگونگی ازدواج ائمه معصومین( ع) بیشتر بدانید این دو صفحه را بخوانید.


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: پنجشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 16:19

درون معبد هستی!!!

درون معبد هستی

بشر در گوشه محراب خواهش های جان افروز
نشسته در پس سجاده ی صد نقش حسرت های هستی سوز
به دستش خوشه پربار تسبیح تمناهای رنگارنگ
نگاهی میکند ، سوی خدا ، از آرزو لبریز
به زاری از ته دل یک دلم میخواست میگوید
شب و روزش دریغ رفته و ای کاش آینده است
 
دلم میخواست دنیا رنگ دگر بود
خدا با بنده هایش مهربانتر بود
از این بیچاره مردم یاد میفرمود
دلم میخواست دست مرگ را از دامن امید ما کوتاه میکردند
در این دنیای بی آغاز و بی پایان
در این صحرا که جز گرد و غبار از ما نمیماند
خدا زین تلخ کامی های بی هنگام بس میکرد
نمیگویم پرستوی زمان را در قفس میکرد
نمیگویم به هر کس بخت و عمر جاودان میداد
نمیگویم به هر کس عیش و نوش رایگان میداد
همین ده روز هستی را امان میداد
دلش را ناله سخت سیه روزان تکان میداد
 
دلم میخواست عشقم را نمیکشتند
صفای آرزویم را،که چون خورشید تابان بود میدیدند
چنین از شاخسار هستیم آسان نمی چیدند
گل عشقی چنین شاداب را پرپر نمی کردند
به باد نامرادی ها نمی دادند
به صد یاری نمی خواندند
به صد خواری نمی راندند
 
دلم میخواست دنیا خانه مهر و محبت بود
دلم می خواست مردم در همه احوال با هم آشتی بودند
طمع در مال یکدیگر نمیکردند
کمر بر قتل یکدیگر نمیبستند
مراد خویش را در نا مرادی های یکدیگر نمی جستند
از این خون ریختن ها و فتنه ها پرهیز می کردند
چو کفتاران خون آشام،کمتر چنگ و دندان تیز میکردند
مگو این آرزو خام است
مگو روح بشر همواره سرگردان و ناکام است
اگر این کهکشان از هم نمی پاشد
وگر این اسمان در هم نمی ریزد
بیا تا ما : فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
به شادی : گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

شاعر : فریدون مشیری* کتاب ابر و کوچه

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: دوشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 14:12

نمی خواهم ازدواج کنم!
به جای پای بندی به یک همسر آنهم با کلی مشکلات و سختی های خاص زندگی زناشویی به راحتی با افراد مختلف می توانیم ارتباط برقرار کنم. دیگر چه نیازی به ازدواج؟
نمی خواهم ازدواج کنم، اشکال داره؟ این سوالی است که از نگارنده به عنوان مشاور خانواده و ازدواج به کرات پرسیده می شود. دلایلی که برای ازدواج نکردن طرح و تکرار می شود گاهی به ظاهر بسیار معقول و منطقی بنظر می رسند.

بطور مثال: والدینم ازدواج موفقی نداشته اند برادر و خواهرم هر دو بعد از ازدواج در گردابی سیاه و تلخ و گزنده گرفتار شده و همیشه با هم دعوا و درگیری دارند. دوستانم در دوران مجردی بسیار شاداب و پرانرژی بودند اما از زمانی که ازدواج کرده اند همچون پرنده های پرو بال شکسته فرسوده و افسرده شده اند. ازدواج مانع بزرگی در مسیر استراحت تفریح و آزادی است. کار و کسب و خانه و هزینه زندگی سنگ های بزرگی است که بعد از ازدواج به پای ما (آقایان) بسته می شود. مگر بیکاریم که با ازدواج برای خود آقا بالا سر بیاوریم.

بدتر از همه ی سوال های مذکور این سوال است که: وقتی به راحتی می توان بدون قید و بند و مسئولیت و محدودیت در کوچه و خیابان با گروههای غیر همجنس ارتباط برقرار کرد و نیاز های غریزی عاطفی و تفریحی خود را ارضا کرد دیگر چه نیازی به ازدواج؟


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: یکشنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 15:2

مرد باش و بگو عزیزم!

مرد باش و بگو عزیزم!

 

مرد باش و بگو عزیزم!
  

مثل فرمانروا امر و نهی می کند و دستور می دهد. در رفتارش نشانه ای از احترام دیده نمی شود اما توقع دارد خانم احترامش را نگه دارد و بدون هیچ چون و چرایی از او اطاعت کند. در حالی که طبق دستورات اسلامی نه تنها بر احترام متقابل تأکید شده بلکه مرد نسبت به همسرش وظایفی دارد که کوتاهی از آن، تضییع حقوق زن به حساب می آید. اصولاً زن و شوهری که می خواهند سال ها با هم زیر یک سقف زندگی کنند و در سفر یا حضر یار و یاور یکدیگر باشند، باید شیوه درست زندگی را بدانند و رابطه خوب و محکمی با هم داشته باشند. بهترین راه برقراری رابطه خوب این است که زن و مرد حقوق یکدیگر را بشناسند و به آن احترام بگذارند. آقایان اگر می خواهند درباره راه های احترام گذاشتن به همسرانشان بیشتر بدانند، این مطالب را از دست ندهند.

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: یکشنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 15:1

وجوب ازدواج
فتوای واجب بودن ازدواج

طبق نظر تمامی مراجع

مسئله شماره:2443 -كسى كه به واسطه نداشتن زن به حرام ميافتد، واجب است زن بگيرد.


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 0:15

دلبسته یا وابسته در زندگی؟

دلبسته شوید، اما وابسته نشوید!

   دلبسته شوید، اما وابسته نشوید!
 
در مورد میزان و نوع رابطه زن و شوهر بحث‌های مختلفی وجود دارد. خصوصیات شخصیتی آنها چگونه باید باشد؟ شباهت‌ها مهم‌تر است یا تفاوت‌ها؟ حد و مرز رابطه باید در چه حدی باشد؟ آیا زن و شوهر به حریم خصوصی نیاز دارند یا نه؟...
مهم‌ترین مساله در هر ازدواج «رضایت زناشویی» است و هدف همه آموزش‌ها، تعالیم و پژوهش‌ها، افزایش این رضایت.
تعریف‌های مختلفی برای رضایت زناشویی وجود دارد در یک تعریف کلی، رضایت زن و مرد از یکدیگر، لذت و صمیمیت در امور مختلف زندگی مانند تقسیم کار داخل و خارج خانه، ابراز محبت و احترام به یکدیگر، گذراندن اوقات فراغت، رابطه زناشویی، تربیت فرزندان، رابطه با سایر افراد و حل مشکلات زندگی با کمک یکدیگر را رضایت زناشویی می‌نامند.
براساس نظریه «جان بالبی»، همه افراد از بدو تولد بر اساس نوع رابطه عاطفی با والدین (به‌خصوص مادر) سبک‌های دلبستگی گوناگونی پیدا می‌کنند. «دلبستگی» یک رابطه هیجانی است که باعث ایجاد حس لذت، امنیت و آرامش در فرد می‌شود. دلبستگی باعث می‌شود تا زن و شوهر علاقه‌مند باشند در کنار یکدیگر بمانند و از این زندگی احساس امنیت و آرامش کنند و در صورت جدایی از یکدیگر، اندوهناک و غمگین شوند.

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 0:2

تشکیل خانواده در اسلام

تشکیل خانواده در اسلام

 تشکیل خانواده در اسلام

چون که گل رفت و گلستان درگذشت

نشنوی زان پس ز بلبل سرگذشت.(1)

در بین نهادهای اجتماعی، «خانواده» کوچک ترین نهاد اجتماعی است که در نخستین شکل خود ازدواج یک مرد و یک زن آغاز می شود. تعریف عام و شایع از خانواده این است که خانواده از پدر و مادر و فرزندان تشکیل شده است. هر چند که در واقع هسته اصلی خانواده همان زن و شوهر هستند. برای اینکه اعضای خانواده بتوانند به درستی نقش خود را در خانواده و جامعه ایفا کنند باید حقوق واقعی هر یک از آنان رعایت شود. طبیعی است، عدم رعایت حقوق لازم هر یک از آنها، مساوی با اخلال در کارکرد خانواده است. در ادامه این ناکارآمدی اخلال در ابعاد گوناگون اجتماع است. بنابراین، این انگیزه ها و رفتارهای فضیلت آمیز و رذیلت آمیز زنان و مردان است که پدیدآورنده فضایل و رذایل در درون نهاد خانواده و سایر نهادهای جامعه می باشد.
موضوع «زن و خانواده» از جنبه ها و زوایای گوناگونی دارای اهمیت است زیرا زنان علاوه بر تفاوت طبیعی خود با مردان که قابل بررسی است یکی از دو رکن اساسی است و تأثیرگذار خانواده نیز هستند.
به عبارت دیگر، زنان را در ارتباط با موضوع خانواده، از دو زاویه می توان مورد بررسی قرار داد. یکی توجه به طبیعت وجودی زنان به لحاظ خصوصیات و ویژگی های طبیعی زن بودن آنها، که طبیعتاً در این نگاه، زنان در مقایسه با مردان از خصایصی مشترک یا متفاوت برخوردار هستند و طرح این بحث ها به لحاظ نظری در دانش هایی مانند روان شناسی، جامعه شناسی، فیزیولوژی جسمانی و علومی از این دست جای می گیرد. زاویه دیگر، محور وظایف زنان به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده خانواده است. این محور از گستره موضوعی گوناگونی برخوردار است.
آنچه در این نوشتار به دور از هرگونه دفاع یک جانبه، مورد توجه نگارنده است، تأکید بر تکالیف زنان در کنار مردان (به عنوان همسر) و بیان اهمیت نقش رعایت آن تکالیف، در خانواده است. بنابراین؛ به نظر می رسد که باید در تبیین مسأله به سؤالاتی پاسخ داده شد. از دیدگاه اسلامی، زنان به عنوان همسر جایگاهی در درون خانواده دارند؟ عدم توجه به حقوق آنان چه خسارتی بر خانواده وارد می سازد؟ قلمرو تعامل مردان با زنان در صورت عدم توجه زنان به وظایف خود چیست؟


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 0:0

بحث داغ ازدواج موقت!!!

ازدواج موقت ، بحث داغ این روزها

ازدواج موقت

امروزه آنچه در سایت ها ،خبر نامه ها و حتی میان مردم در مورد آن بعضا صحبت و اظهار نظر می شود، بحث ازدواج موقت است. اگر چه ازدواج موقت موضوعی جدید نیست و منشاء آن به هزار و چهار صد سال قبل باز می گردد، اما سوال مهم آن است که چرا ازدواج موقت با آنکه در قانون و شرع پیش بینی شده ، اکنون مورد توجه خاص قرار گرفته و چرا عده ای از باب انتقاد و یا دفاع از آن در برابر هم صف کشیده اند؟


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: شنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 14:14

تنوع طلبی یا گریز از گناه؟  

تنوع طلبی یا گریز از گناه؟

ازدواج

«سه سال قبل از همسر اولم جدا شدم وبا یک بچه به خانه پدرم برگشتم. شوهرم بعد از طلاق ناپدید شد، یعنی مخصوصاَ خودش را مخفی کرد تا از زیر بار نفقه و خرجی بچه‌اش شانه خالی کند. من مانده بودم و یک بچه هفت‌ساله که خودم دردادگاه سرپرستی او را به عهده گرفته بودم. از شخصی شنیدم که بهرام، مدیر کارخانه، مرد خوب و مهربانی هست که قطعاَ به من کمک خواهد کرد. بهرام مرا پذیرفت و خیلی زود مشغول کار شدم. بعد از حدود دو ماه در کمال ناباوری از من خواستگاری کرد. می‌گفت چون همسرش چند سال قبل رهایش کرده و به خارج از کشور رفته است و فرزندانش هم بیشتر اوقات نزد مادربزرگشان هستند، احساس تنهایی می‌کند و از این رو می‌خواهد تا به عقد موقت او در بیایم و چنانچه با هم توافق داشتیم خیلی زود همسر دائم او شوم.

 به ناچار موضوع را با پدرم در میان گذاشتم. او که مرد دنیا دیده و معتقدی بود به شدت با این ماجرا مخالفت کرد و گفت: «پیشنهاد بهرام فقط از روی هوا وهوس است. اما با وجود مخالفت پدرم، به عقد موقت بهرام درآمدم. و به حالت قهر خانه پدری را ترک کردم و به خانه جدیدم رفتم. هفته‌های اول همه چیز عالی بود بهرام خیلی به من و پسرم محبت می کرد و از نظر مالی به ما می‌رسید. اما آن روزهای خوب مثل یک خواب زودگذر پایان یافت. هرچه به روزهای پایانی زمان عقدمان نزدیک می‌شدیم. اخلاقش بدتر می‌شد به مرور فهمیدم او به تازگی با زن جوان و زیبایی ارتباط بر‌قرار کرده است به شدت از او متنفر شدم. به دنبال راهی برای انتقام از این مرد هوس‌باز بودم. و با کاردی که از آشپزخانه برداشته بودم او را به قتل رساندم.

تحلیل ماجرا از: دکتر محمود گلزاری

از نظر اسلام به ویژه مذهب شیعه، ازدواج موقت نوعی پیوند همسری است که می‌تواند سازنده و گره‌گشا، یا آسیب‌رسان و خانمان‌برانداز باشد. فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبایی، در تفسیر گرانسنگ «المیزان» می‌نویسد: «اصل پذیرفتنی در زناشویی، ازدواج دائم است که برای بنا کردن خانواده و به وجود آمدن فرزندان صورت می‌گیرد و ازدواج موقت یا «متعه» تنها یک راه آسان‌ساز برای جلوگیری از فساد و فحشاست.


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: شنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 14:11

ختم کلام با ازدواج موقت

ختم کلام با ازدواج موقت

بخش حقوقي- شرايط ازدواج موقت

شايد اينها سوالات بسياري از شما عزيزان باشد آيا عقد موقت بايد داراي شرايط خاص باشد ؟

آيا نياز به عاقد دارد؟

آيا بايد با الفاظ خاصي خوانده شود ؟

آيا حتما بايد مدت در آن قيد شود يا خير؟

از اين جهت بر آن شديم تا مطالبي  در اين رابطه برايتان بيان کنيم.

موقت

طبق ماده 1062قانون‌ مدني‌: “نكاح‌ واقع‌ مي‌شود به‌ ايجاب‌ و قبول‌ به‌ الفاظي‌ كه‌ صريحا دلالت‌ بر قصد ازدواج‌ نمايد.”

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: شنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:58

ازدواج موقت واقعیت ها و راه کارها
ازدواج موقّت، واقعیت‏ها و راهكارها

ازدواج موقت و پیشینه آن‏

[ازدواج موقت به رغم تردیدناپذیرى آن از نگاه فقه شیعه، یكى از موضوعاتى است كه دست‏كم در دهه‏هاى اخیر از بُعد اجتماعى فرهنگى یكى از مسائل چالش‏انگیز بوده است و به رغم خوددارى‏هایى كه در اصل طرح آن به ویژه از سوى متولیان اجتماعى وجود داشته اما عطف توجه اذهان زیادى شده و مباحث قابل توجهى را نیز به خود اختصاص داده است. و همچنان پرونده‏اى مفتوح است كه از منظر اجتماعى و نیز فرهنگى اما و اگرهاى زیادى در باره آن وجود دارد و گاه اساساً طرح آن را به ویژه اگر با نگاهى كاملاً مثبت و مطلق به آن نگریسته شود دچار مشكل مى‏كند. سال گذشته كه پیام زن توفیق یافت كار بزرگ ویژه‏نامه چهارشماره‏اى زن در جمهورى اسلامى ایران را در حجم بیش از 1700 صفحه به هدف مرور بر عملكرد 25 ساله انقلاب اسلامى در باره مسائل زن و خانواده را منتشر كند، یكى از موضوعات پیش‏بینى شده، ارزیابى مسئله ازدواج موقت در سال‏هاى پس از انقلاب اسلامى بود. اما پس از دریافت مقاله و به رغم نقاط قوت و عالمانه بودن آن، معلوم شد با هدف اولیه همخوانى ندارد و در آن چارچوب نیست. این بود كه درج آن در ویژه‏نامه به تصویب نرسید و ماند تا در فرصتى دیگر در یكى از شماره‏هاى عادى مجله منتشر شود. انتشار آن در این سطح نیز با این پرسش مواجه بود كه به رغم دیدگاههاى مختلفى كه در این زمینه وجود دارد اما تلقى و قضاوت نوع خوانندگان محترم از درج مقاله چه خواهد بود؟ در نگاه خود ما ازدواج موقت، یك حكم قطعى در قرآن و سنت و فقه است. این را كسى نمى‏تواند انكار كند و قطعاً بر اساس مصالح انسانى و اجتماعى و از نگاه واقع‏بین شرع مقدس به عنوان مكمّل ازدواج دایم و در حاشیه آن قرار داده شده است، اما اینكه چه راهكارهایى در پیش گرفته شود كه با توجه به شرایط اجتماعى فرهنگى جامعه هدف شارع مقدس از این حكم برآورده شود و آن جامعه از پیامدهاى ناگوار و آفت‏هاى نسنجیده عمل كردن نسبت به آن دور بماند، موضوعى است كه نه نگاه یكسانى در باره آن وجود دارد و نه همه نگاهها با قطع و جزم ارائه مى‏شود. توصیه‏ها و تأكیدهاى كلى نیز هر چند براى زنده ماندن موضوع مى‏تواند مفید باشد اما معلوم است كه در حدّ اشاره به مسائل راهبردى و كلان باقى خواهد ماند. مسائلى مانند ازدواج از گونه احكامى نیست كه یك امر كاملاً تعبدّى باشد كه فهم فلسفه و هدف و مقاصد و مفاسد آن به كلى دور از دسترس فهم آدمى باشد. اینها مسائلى است كه در مرحله عمل قابل گفتگو و ارزیابى است، به ویژه براى سیاستگذاران و برنامه‏ریزان جامعه، آن هم در جامعه و جهان و زمانى كه این همه مسائل و واقعیات به هم گره خورده و تأثیر و تأثر متقابل دارد، بخصوص آنگاه كه از موضع مدیریت جامعه و حكومت مطرح و پى‏گیرى مى‏شود. به هر حال سخن در این زمینه فراوان است؛ هدف از این مقدمه این بود كه بگوییم چرا مجله به این موضوع پرداخته، و تأكید كنیم پرونده بحث همچنان باز است و آنچه برادر ارجمند و فاضل گرانمایه جناب آقاى جعفرپیشه‏فرد در اینجا آورده‏اند نه نگاهى است كه اختصاص به ایشان داشته باشد و نه دیدگاهى است كه همه آن را بپذیرند؛ راه تفاهم و تقارب آرا، ابراز آنهاست. نویسنده فرهیخته زحمت طرح دیدگاه خود را بر خود هموار كرده‏اند، امیدواریم دیگران نیز چه موافق و چه مخالف چنین كنند.]

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: شنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:53

هدف ازدواج

هدف ازدواج

هدف ازدواج
 
ازدواج براى انسان یک نیاز طبیعى است و فوائد مهمى را در بردارد که اهم آنها عبارت است از:
1- نجات از سرگردانى و بى پناهى و تشکیل خانواده.دختر وپسرى که ازدواج نکرده اند بمنزله کبوترانى بى آشیانه هستند،که بوسیله ازدواج خانه و آشیانه و پناهگاه مى یابند.شریک در زندگى و مونس ومحرم راز و غمخوار و مدافع و کمک بدست مى آورند.

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: شنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:45

ازدواج در ادیان باستان

در تمامی تواریخ باستانی حتی تا قرن دوم پس از میلاد در شهر "ارسی نوئه" دوسوم مردمان شهر با خواهران - مادران و دختران خود ازدواج میکردند . در یونان نیز زنان از ارث محروم بوده اند و انسانهایی دست چندم به حساب می آمده اند . ولی در مصر زنان بر مردان ارشد تر بودند .در مصر شوهر پس از مدتی همه میراث خود را به همسر می بخشید . در بابل معابد مخصوص سکس برای مردمان داشته اند که نامش معبد ایشتار بوده . ایشتار الهه روسپی گری در میان مردمان بابل است . پدر و مادران دختران خود را برای احترام به این معابد تقدیم میکردند تا دیگران از آنان بهره ببرد . حال آنکه در هیچ یک از کتابهای دینی اوستا و گاتها چنین مواردی یافت نمی شود .


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:55

ازدواج در ضرب المثل های جهان
ازدواج در ضرب ‌المثل ‌های جهان

ازدواج در ضرب ‌المثل ‌های جهان .ezdevaj
١-هنگام ازدواج بيشتر با گوش هايت مشورت كن تا با چشم هايت. (ضرب المثل آلمانی)
٢ - مردی كه به خاطر”پول” زن می گيرد، به نوكری می رود. (ضرب المثل فرانسوی)
۳- لياقت داماد، به قدرت بازوی اوست. (ضرب المثل چينی)
۴- زنی سعادتمند است كه مطيع ”شوهر” باشد. (ضرب المثل يونانی)

٥- زن عاقل با داماد ”بی پول” خوب می سازد. (ضرب المثل انگليسی)


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:50

مهریه حضرت زهرا(س)

مهریه حضرت زهرا مهریه فاطمه علیهاسلام: امام باقر علیه السلام می‏فرماید: (خدای تعالی فرمود) مهریه فاطمه را یک پنجم زمین و یک سوم بهشت قرار دادم و نیز چهار نهر را که فرات و نیل و نهروان و نهر بلخ باشد برای او قرار دادم و تو هم ای محمد برای او 500 درهم قرار بده تا این مهر برای امت تو سنت شود.

رسول خدا فرمود: هر کس روی زمین راه برود و بر فاطمه علیهاسلام غضب نماید یا بر اولاد او خشم بگیرد راه رفتنش روی زمین حرام است.
و نیز در بحار آمده است که همین جمله را رسول خدا درباره امیرالمؤمنین فرمودند که هر کس روی زمین راه رود و بر تو غضبناک باشد راه رفتنش حرام است.

مهریه زنان مسلمان: امام کاظم علیه السلام می‏فرماید خداوند بر پیامبر گرامی اسلام وحی کرد که مهر زنهای مسلمان را پانصد درهم قرار دهد.
امام صادق علیه السلام می‏فرماید رسول خدا هیچیک از زنهای خود را و هیچیک از دختران خود را بیشتر از 12/5 اوقیه (وزنی معادل هفت مثقال) مهریه نکرد و اوقیه چهل درهم است (500=40* 12/5

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842





نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:41

وضع مالیات بر مهریه

وضع مالیات بر مهریه

 ج- به نظر اينجانب - با توجه به وجوه کثيره اي مانند آياتي از قرآن و سنت و روايات معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) و سيره عمليه که صاحب جواهر (قدس سره الشريف) در کتاب النکاح از کتاب گران سنگ جواهرش به آنها براي عدم حد در کثرت و زيادي مهر، استدلال فرموده و اينکه حدّش در قلّت و کثرت حسب روايات عديده، تنها و تنها رضايت زوجين است که تقريباً عناوين آن وجوه به دوازده وجه باز مي گردد (وگرنه محتوا و تفصيل آنها حدوداً بيش از بيست آيه و روايت و درايت و تاريخ مي باشد)- اگر وضع ماليات به خاطر جلوگيري از قراردادن مهريه زياد و به نحو سلب اختياري که شرع مقدس براي زوجين مقرر فرموده، باشد، غير جايز است؛ چرا که خلاف قرآن و سنت و وجوه کثيرة معتبره و خلاف مشهور بين فقهاء است بلکه بر آن ادعاي اجماع هم شده، «و لاطاعة لمخلوق في معصية الخالق».

و معلوم است که جعل ماليات بر آن به اين قصد و جهت، مخالفتي روشن با اختيار الهي و اسلامي زوجين دارد و براي روشن تر شدن عدم جواز و حرمت با چنين قصدي مي توان به نظر فقهي حرمت بيع و فروش انگور و عنب به قصد آنکه مشتري از آن شراب و خمر بسازد توجه و عنايت نمود که مناط حرمتِ در آنجا در مورد اين بحث هم ظاهرا وجود دارد و جالب توجه آنکه بنابر آنچه که در تاريخ آمده و صاحب جواهر(قدس سره الشريف) هم به آن عنايت نموده و متعرض آن گرديده، بعضي از افراد مقتدر و صاحب نفوذ در اسلام وقتي که تصميم گرفتند جلوي زيادي در مهر را بگيرند و دستور عدم زياده و مغالات و بالا رفتن در آن را بدهند، زني از زنان مسلمان با استناد به آيه 20 سوره نساء(1) که مي فرمايد: مردي که مي خواهد زنش را طلاق بدهد و زن ديگري بگيرد حق پس گرفتن چيزي از مهر آنها - که فوق العاده زياد و کثير است و از آن تعبير به قنطار شده - را ندارد، پاسخ او را داد و او هم قبول کرد و در مقابل استدلال آن زن به قرآن تسليم شدو از تصميم خود منصرف گرديد.
اما اگر وضع ماليات خداي ناخواسته براي بودجه مملکت و تأمين هزينه و اداره آن باشد که بايد سخت متأثر و متأسف شد و اجازه ندهيم که اقتصاد اسلامي و حکومت جمهوري اسلامي کارش از نظر بودجه با همه منابع و معادن سرشارش و با قيمت بالا و فوق العاده نفت و داشتن انسان هاي متفکر و نيروهاي انساني مخلص در همه ابعاد و علوم و فنون، به جايي برسد که نياز به گرفتن ماليات جزئي و ناچيز از مهر و کابين زنان داشته باشد، و عزت مسلمانان و اسلام و جمهوري اسلامي مورد سرزنش و مذمت و تحقير قرار بگيرد. «وَللهِِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»(2) و قطعاً وضع ماليات بر مهريه به خاطر بودجه نبوده و نيست و نخواهد بود که حرمتش به خاطر تضييع آبروي جمهوري اسلامي و جهات ذکر شده، به نظر اينجانب ثابت و محرز است؛ اين بود مختصري از بحث فقهي و شرعي مورد سوال، و اما بيان بحث هاي حقوقي جعل ماليات بر مهريه و غير آن از مباحث اجتماعي و اقتصادي و سياسي و تأثيرات اجتماعي آن وظيفه ملي و اسلامي علماء و دانشمندان و محققين در اينگونه علوم و فنون مي باشد. اميد آنکه انديشمندان از مردان و زنان در حد توان، آن مباحث را بيان داشته و دَين خود را به جمهوري اسلامي و اسلامي که دين عقل و عدل و سهل و سمحه است اداء نمايند.

مشهد المقدس- يوسف صانعي
اول شعبان المعظم1429
13/5/1387


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 13:39

مهروزی

مهرورزى کن

   مهرورزى کن

نویسنده: ابراهیم امینی
 
زن کانون محبت و یک موجود صد در صد عاطفه اى است.ازوجودش مهر و محبت میبارد.
حیات و زندگى او به عشق و علاقه بستگى دارد.دلش میخواهدمحبوب دیگران باشد.هر چه محبوبتر باشد شاداب تر خواهد بود.براى بدست آوردن محبوبیت تا سر حد فداکارى کوشش میکند.اگر بداندمحبوب کسى واقع نشده خودش را شکست خورده و بى اثر پنداشته دائماپژمرده و افسرده خواهد بود.بدین جهت میتوان به طور قطع مدعى شد که بزرگترین رمز زن دارى اظهار محبت و علاقه است.

دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه دوم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 17:20

مسلمان
جوانی با چاقو وارد مسجد شد و گفت :

بین شما کسی هست که مسلمان باشد ؟

همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت در مسجد حکمفرما شد ، بالاخره پیرمردی با ریش سفید از

جا برخواست و گفت :آری من مسلمانم

جوان به پیرمرد نگاهی کرد و گفت با من بیا ، پیرمرد بدنبال جوان براه افتاد و با هم چند قدمی از مسجد دور

شدند ، جوان با اشاره به گله گوسفندان به پیرمرد گفت که میخواهد تمام آنها را قربانی کند و بین فقرا پخش

کند و به کمک احتیاج دارد ، پیرمرد و جوان مشغول قربانی کردن گوسفندان شدند و پس از مدتی پیرمرد خسته

شد و به جوان گفت که به مسجد بازگردد و شخص دیگری را برای کمک با خود بیاورد

جوان با چاقوی خون آلود به مسجد بازگشت و باز پرسید :

آیا مسلمان دیگری در بین شما هست ؟

افراد حاضر در مسجد که گمان کردند جوان پیرمرد را بقتل رسانده نگاه شان را به پیش نماز مسجد دوختند ،

پیش نماز رو به جمعیت کرد و گفت :

چرا نگاه می کنید ، به عیسی مسیح قسم که با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمی شود !!!


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842



نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه دوم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 17:16



دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه دوم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 16:57

تقدیم به تو

زيباترين تصويري که در زندگانيم ديدم

نگاه عاشقانه و معصومانه تو بود.

زيبــــــاترين سخني که شنيدم

سکوت دوست داشتني توبود.

زيبــــــــــاترين احساساتم گفتن دوست داشتن تو بود.

زيــــــــباترين انتظار زندگيم حسرت ديدار توبود.

زيباترين لحظه زندگيم لحظه با تو بودن بود.

زيبــــــاترين هديه عمرم محبت توبود .

زيباترين تنهاييم گريه براي توبود .

زيباترين اعترافم عشق توبود .


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: سه شنبه دوم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 16:43

تکنیک های آشتی کردن
سعی کنید در هر مکان و هر زمانی این راهکار را به یاد داشته باشید. هر بحثی اگر نتیجه‌ای داشته باشد که توسط همسران مورد توجه قرار گیرد، راهکاری است برای جلوگیری از وقوع بحثی مشابه.
دلیل اصلی و عمده اختلافات و جروبحث های زناشویی را باید در اختلافات فرهنگی دانست و اینکه تعریف ارزش ها از دید هر کدام از زن و شوهرها متفاوت است. بسیار زیاد شاهد هستیم که سردرگمی بین سنت و مدرنیته، محل اختلاف در زندگی زناشویی است.

یکی دیگر از علل مشاجره و دعوا بین همسران، تلاش برای تغییر دادن رفتارهای یکدیگر است، وقتی یکی از همسران درصدد تغییر رفتار شریک زندگی اش برمی آید، ناخودآگاه باعث می شود که شریکش از خود مقاومت نشان دهد که این مقاومت و سپر دفاعی در دست گرفتن باعث جرو بحث در زندگی می شود. از دیگر عواملی که می توان به آن اشاره کرد، نداشتن مهارت های ارتباطی و حل مسئله در زن و شوهر است. با دانستن مهارت های زندگی، همسران می توانند یکدیگر را به راحتی درک کنند.


دفتر ازدواج 286تهران:خیابان پاسداران، نبش میدان نوبنیاد، پلاک 610. تلفن:3- 26114842




نويسنده :ع. ق. استاد حوزه و دانشگاه.
تاريخ: دوشنبه یکم آبان ۱۳۹۱ ساعت: 11:52





[قالب وبلاگ : بیاتو اسکین] [Weblog Themes By : Bia2skin.ir]